Słownik pojęć informatycznych
Trude terminy w prostym języku.
Znajdź termin internetowy
Zapoznaj się z naszym słownikiem bezpieczeństwa w Internecie, wybierając literę poniżej lub przewijając w dół.
A
AIDA (Awareness, Interest, Desire, Action)
Affiliate – Marketing afiliacyjny
Adserwer
Adres IP
Audyt UX (audyt użyteczności)
AMP (Accelerated Mobile Pages)
ALT
Autoresponder
Anchor text
Adres URL
Aukcja RTB
Audience Buying
Agencja / Dom mediowy
ATD (Agency Trading Desk) Trading Desk
Ad Exchange (ADX)
Adblocking
AdMob
Above the fold
AI / Adobe Illustrator
Aspect ratio
Audience Insights
Aukcyjne
Aplikacja IGTV
Augmented Reality
AMP czyli Accelerated Mobile Pages
To open source’owa inicjatywa Google (2016), która ma na celu dostarczanie treści w jeszcze szybszym czasie niż dotychczas. To sposób budowania stron internetowych opartych na statycznych treściach, które mają się szybko renderować. Zastosowanie AMP ma sprawić, że zmniejszy się współczynnik odrzuceń spowodowany wolnym wczytywaniem się stron i treści i to niezależnie czy będzie to treść dostępna na urządzeniach mobilnych, czy też na PC, czy laptopach. AMP działa poprzez wykorzystanie różnorakich elementów technicznych dostarczanych przez przeglądarki i serwery dzięki czemu dba o lepszy UX.
Aplikacja mobilna
- Webowa – strona internetowa zbudowana w języku HTML5 i uruchamiana w przeglądarce internetowej urządzenia. Interfejs graficzny dostosowany jest pod urządzenia przenośne, lecz nie pod konkretną platformę (Android, iOS etc.) Optymalna pod względem przenośności, możliwość aktualizacji, pracochłonności.
- Natywna – aplikacja wytwarzana pod konkretną platformę (Android, iOS etc.) w oparciu o dedykowany dla niej język programowania. Prawie nieograniczona w dostępie do funkcjonalności i zasobów urządzenia przenośnego. Rozwiązanie optymalne pod względem wydajności, funkcjonalności i UX (doświadczenie użytkownika wynikającego m.in. z płynności działania aplikacji).
- Hybrydowa – aplikacje hybrydowe łączą aplikacje webowe oraz natywne. Budowane są z wykorzystaniem technologii webowych, lecz ubrane sa w specyficzną dla danego oprogramowania szatę, dlatego wyglądem przypominają aplikacje natywne. Tak samo jak one, dystrybuowane sa przez sklepy z aplikacjami (App Store, Google Play).
Ad Network
B
Bounce Rate (BR)
Banner blindness
Brief
Blacklista
Bazy odbiorców
Black Hat SEO (BHS)
Brand safety
BITRATE (prędkość transmisji cyfrowej)
Bloki reklamowe
Bumper Ads
Beacony
Buzz marketing
Baner reklamowy
Blog
C
CTR
CR
CPM
CPC
CPA
CPL
CPD/CPI
CPS
CPV
Capping
CSS
CMS
Cookie
Clicktracking
CTA Call to Action
CTOR
Cloacking
Content marketing
Cecha
CMYK
CRM
Custom Audience
Cross-selling
Campaign
Content
CPO
D
Desktop
Display
Dwell time
Dayparting
Domena
DR Delivery rate
Double opt-in
Deliverability
Duplikowanie treści
Capping aDSP (Demand Side Platform)
DMP (Data Management Platform)
Data Supplier
Dark post
Direct lub (none)
DSA (ang. Dynamic Search Ads)
Duplicate Content
E
E-marketing (marketing internetowy/digital marketing)
E-mail marketing
E-commerce
E-CPM
EPS / Encapsulated PostScript File
F
FF – Flat free
Fiksacje
Flat design
Farmy linków
Follow (obserwacja konta innych osób/marki)
FOMO (Fear of Missing Out)
Fomersi
G
Google Ads
Google Search Console
Google Display Network
Google Shopping
Granulacja
GIF / Graphics Interchange Format
Grupy lookalike
Głębokość sesji (stron / sesję)
Google Tag Manager
Google Moja Firma (Google for Business)
Google Merchant Centre (Centrum Sprzedawców Google)
Google Mobile Speed Update
H
HP (SG)
Hosting
HTTP
HTML
(HyperText Markup Language) – zestaw kodów zwanych znacznikami znaczników w pliku tekstowym, które określają, jakie informacje są pobierane i jak są renderowane przez przeglądarkę. Przeglądarki otrzymują strony html z internetu i wykorzystują te informacje do wyświetlania tekstu, grafiki, linków i innych elementów, zgodnie z zamierzeniami twórcy witryny.