Słownik pojęć informatycznych

Trude terminy w prostym języku.

Znajdź termin internetowy

Zapoznaj się z naszym słownikiem bezpieczeństwa w Internecie, wybierając literę poniżej lub przewijając w dół.

A

Model podejmowania decyzji zakupowej.
Technika marketingu internetowego, w której reklamodawca (sprzedawca) deleguje wykonanie działań marketingowych licznych niezależnych marketingowców (partnerów). Model rozliczeń: CPA/CPL/CPS/CPM.
System informatyczny umożliwiający emisję i zarządzanie internetowymi kampaniami reklamowymi, a także raportowanie i analizę wyników kampanii.
Numeryczny identyfikator serwera podłączonego do sieci o protokole TCP/IP. Adres jest ciągiem czterech liczb od 0 do 255, oddzielonych kropkami.
Analiza ekspercka, stanowi kompleksową ocenę serwisu internetowego pod kątek zgodności z przyzwyczajeniami oraz oczekiwaniami użytkowników. Pozwala sprawdzić, czy serwis odpowiada potrzebom odbiorców oraz co można zmienić, aby korzystanie z niego spowodowało wzrost satysfakcji. Obejmuje: system nawigacji, strukturę strony głównej, kompozycję i sposób przekazywania informacji, zrozumiałość informacji oraz użyteczność formularzy.
Open source’owa inicjatywa Google (2016), która ma na celu dostarczenie treści w jeszcze szybszym czasie niż dotychczas. To sposób budowania stron internetowych opartych na statycznych treściach, które mają szybko renderować. AMP ma sprawić, że zmniejszy się współczynnik odrzuceń spowodowanych wolnym wczytywaniem stron i treści i to niezależnie czy będzie to treść na urządzeniu mobilnym, PC czy laptopach. AMP działa poprzez wykorzystanie różnorakich elementów technicznych dostarczanych przez przeglądarki i serwery dzięki czemu dba o lepszy UX.
Alternatywny opis obrazków. Dzięki niemu można opisać zawartość plików graficznych, co jest ważne z perspektywy pozycjonowania, ponieważ informuje wyszukiwarki o przedmiocie obrazu.
Automatycznie wysyłana wiadomość, przybierająca najczęściej formę maila transakcyjnego lub informacyjnego. Można go wykorzystać przy automatyzacji marketingu. Odpowiednio ustawiony, będzie automatycznie reagować na zachowaniu odbiorców.
Link, np. Do artykułu zamieszczonego w witrynie w znacznikach (patrz: Linkowanie wewnętrzne)
Wyświetlany w wynikach wyszukiwania, reprezentuje naszą stronę i ma wpływ na klikalność jej linku. Treść URL-a ma także znaczenie dla rankingu docelowej podstrony
Wygrywa druga najwyższa stawka (jednak nie niższa, niż ustalona jako minimalna przez wydawcę tzw. Floor Price. Stawka jest niewidoczna dla reklamodawców). (Zob.: Reklama RTB)
Emisja reklamy do konkretnych użytkowników na podstawie informacji o nich.
Podmiot, który planuje i kupuje emisję reklam dla swoich klientów w mediach internetowych.
Pełni rolę podobną do DSP, umożliwiając reklamodawcom uczestniczyć w aukcji. Jest tworzona specjalnie na potrzeby danej firmy (agencji) i zawiera funkcjonalności pozwalające sprawnie zarządzać danymi oraz wieloma kampaniami.
Platforma umożliwiająca reklamodawcom i wydawcom uczestniczenie w aukcji, a więc sprzedaż i zakup powierzchni reklamowej modelu RTB.
Zjawisko blokowania wyświetlania reklam podczas odwiedzania stron www za pomocą specjalnego oprogramowania (wtyczki) do instalacji w przeglądarce użytkownika.
Sieć reklamy w aplikacjach (należy do Google). Z AdMob korzysta ponad milion aplikacji na całym świecie.
Część strony internetowej przed linią zgięcia/niewymagająca przewijania.
To plik otwarty programu Adobe Illustrator, edycja bez utraty jakości. Z założenia zawiera w sobie pliki wektorowe, niemniej jednak nie jest to warunkiem (mogą być bitmapy). Często wykorzystywany do tworzenia logotypów.
Stosunek szerokości do wysokości ramki obrazu lub wideo. Programy telewizyjne o proporcjach 4: 3 (1,33: 1); telewizja cyfrowa nadawana w proporcjach 16:9 (1,78: 1), a większość filmów fabularnych jest kręcona w proporcji co najmniej 1,85: 1.
Narzędzie tworzenia/analizy grupy docelowych (demografia i dane behawioralne, płeć, wiek kraj, region, miasto, status związku, zainteresowania, polubienia fp, komentarze, kliki w reklamę, urządzenia). (Zob.: Menadżer reklam/Facebook ads Manager)
Rozpoznawalność marki, rozpoznawalność lokalna, zasięg, ruch w witrynie, instalacje lub zaangażowanie w aplikacji, zaangażowanie, wyświetlenia video, pozyskiwanie leadów, konwersje, sprzedaż katalogu produktu, uczestnictwo w evencie oraz oferty Facebooka.
Możesz założyć swój kanał w aplikacji instagramowej i umieszczać dłuższe wideo (od 15 sekund do 10 minut)
Łączy w sobie świat realny oraz rzeczywistość wirtualną, interaktywny czas w czasie rzeczywistym, umożliwia swobodę ruchu w trzech wymiarach.

To open source’owa inicjatywa Google (2016), która ma na celu dostarczanie treści w jeszcze szybszym czasie niż dotychczas. To sposób budowania stron internetowych opartych na statycznych treściach, które mają się szybko renderować. Zastosowanie AMP ma sprawić, że zmniejszy się współczynnik odrzuceń spowodowany wolnym wczytywaniem się stron i treści i to niezależnie czy będzie to treść dostępna na urządzeniach mobilnych, czy też na PC, czy laptopach. AMP działa poprzez wykorzystanie różnorakich elementów technicznych dostarczanych przez przeglądarki i serwery dzięki czemu dba o lepszy UX.

  • Webowa – strona internetowa zbudowana w języku HTML5 i uruchamiana w przeglądarce internetowej urządzenia. Interfejs graficzny dostosowany jest pod urządzenia przenośne, lecz nie pod konkretną platformę (Android, iOS etc.) Optymalna pod względem przenośności, możliwość aktualizacji, pracochłonności.
  • Natywna – aplikacja wytwarzana pod konkretną platformę (Android, iOS etc.) w oparciu o dedykowany dla niej język programowania. Prawie nieograniczona w dostępie do funkcjonalności i zasobów urządzenia przenośnego. Rozwiązanie optymalne pod względem wydajności, funkcjonalności i UX (doświadczenie użytkownika wynikającego m.in. z płynności działania aplikacji).
  • Hybrydowa – aplikacje hybrydowe łączą aplikacje webowe oraz natywne. Budowane są z wykorzystaniem technologii webowych, lecz ubrane sa w specyficzną dla danego oprogramowania szatę, dlatego wyglądem przypominają aplikacje natywne. Tak samo jak one, dystrybuowane sa przez sklepy z aplikacjami (App Store, Google Play).
Sieć reklamowa – grupa witryn lub narzędzi cyfrowych (takich jak aplikacje), w którym mogą pojawiać się reklamy. Na przykład Google ma 2 sieci reklamowe: sieć wyszukiwania (reklamy tekstowe wyświetlane w milionach witryn, które współpracują z Google).

B

Współczynnik odrzuceń – wyrażony w procentach, porównuje liczbę odwiedzających stronę, która przybywa i natychmiast opuszcza stronę, z tymi którzy pozostają i spędzają czas na witrynie; może służyć do pomiaru skuteczności strony internetowej, kampanii w sieci wyszukiwania lub kampanii reklamowej (raporty Google Analitycs).
,,Ślepota banerowa”, szum banerowy – zjawisko związane z użytecznością stron internetowych, w którym użytkownicy odwiedzający witrynę świadomie lub podświadomie ignorują wyświetlane im reklamy.
Dokument inicjujący działanie dotyczące komunikacji marketingowej. Stanowi podstawową formę wymiany informacji pomiędzy klientem a agencją. W praktyce jest to dokument (2-3 strony), tłumaczący wymagania stawiane przez klienta, a zarazem opisujący ogólny kontekst sytuacji, w jakim znajduje się marka/produkt itp. Zawartość briefu to: informacje o marce i jej otoczeniu, grupa docelowa, insight konsumencki (wgląd), czyli zrozumienie niejawnych potrzeb i motywacji klienta, cele kampanii, wskaźniki efektywności, dodatkowe informacje (np. Planowanie działań marketingowych w innych kanałach), budżet, oczekiwania wobec agencji, harmonogram działań.
Lista zawierająca nadawców, których wiadomości nie są akceptowane przez dostawców skrzynek pocztowych (np. Onnet, Gmail, Wp, Interia).
Dzielą się na: własne – wysyłka newsletterów/mailingów do baz własnych oraz zewnętrzne – wysyłka z mailingów realizowanych przez właściciela bazy na zlecenie marketera (portale, serwisy internetowe).
Określa działania niezgodne z wytycznymi Google i wiąże się z sankcjami ze strony Google.
Działanie mające na celu zabezpieczenie marki w kontekście otoczenia jej reklamy. Niewłaściwe otoczenie może negatywnie wpłynąć na postrzeganie marki, jej wizerunek, sprzedaż.
Im wyższy bitrate, tym lepsza jakość filmu, ale jednocześnie większy plik wideo.
Liczba emisji reklam w bloku bez ograniczeń
6-sekundowe niepomijalne video, rozliczane modelu CPM, pre, mid, post – rolll; np. Teasery/zajawki, wzmocnienie przekazu reklamodawcy jako przypomnienie komunikatu markis.
Urządzenia wykorzystujące technologię Bluetooth o niskim poborze mocy i mogące łączyć się ze smartfonami w celu wyzwolenia konkretnej akcji w aplikacji mobilnej (wykorzystują Bluetooth Low Energy – BLE). Zasięg nawet do 100m.
Marketing na forach i grupach dyskusyjnych (Word Of Mouth marketing – marketing szeptany).
Graficzna reklama na stronach internetowych i w aplikacjach mobilnych. Może mieć różne wymiary. Najczęściej jest umiejscowiona na górze strony, na środku strony (np. artykułu czy – tzw. baner śródtekstowy), czy w prawej kolumnie.
Regularnie aktualizowana strona z wpisami najczęściej poradnikowymi, forma content marketingu.

C

Click Throught Ratio = kliknięcia w reklamę/wyświetlenia reklamy.Współczynnik odrzuceń – wyrażony w procentach, porównuje liczbę odwiedzających stronę, która przybywa i natychmiast opuszcza stronę, z tymi którzy pozostają i spędzają czas na witrynie; może służyć do pomiaru skuteczności strony internetowej, kampanii w sieci wyszukiwania lub kampanii reklamowej (raporty Google Analitycs).
Conversion Rate = dokonujący akcję/przychodzący z reklamy.
Cost Per Mille – koszt za 1000 wyświetleń reklamy (bannera).
Cost Per Click – cena za kliknięcie w reklamę; koszt reklamyy/ilość kliknięć.
Cost Per Action – cena za wykonanie akcji; koszt reklamy/ilość akcji (1000 zł/100 = 10 zł).
Cost Per Lead – cena za leada, czyli wypełnienie formularza; koszt reklamy/ilość leadów klienta (1000 zł/100 = 10 zł).
Cost Per Download/Install – cena za ściągnięcie/instalację przez użytkownika np. Materiału wideo, e-booka, aplikacji itp.; koszt reklamy/ilość osiągnięć (1000 zł/100 = 10 zł).
Cost Per Sale – opłata za wygenerowanie sprzedaży, koszt wygenerowania sprzedaży (może być też %).
Cost Per View – cena za obejrzenie materiału/reklamy video; koszt reklamy/ilość obejrzeń wideo (1000 zł/100 = 10 zł).
Ograniczenie kontaktów z reklamą na 1 unikalnego użytkownika.
Cascading Style Sheets – kaskadowe arkusze stylów to język używany do opisu układu elementów na stronie WWW. Można za jego pomocą zdefiniować wiele parametrów, takich jak rodzaj czcionek, kolor tła, odstępy międzywierszowe, marginesy, wyrównanie elementów na stronie itp.
Content Management System – oprogramowanie, które pozwala kontrolować treści na stronie. Umożliwia zarządzanie niemal wszystkimi elementami witryny, za pomocą intuicyjnych i prostych w obsłudze interfejsów. System pozwala m.in. samodzielnie dodawać, modyfikować i organizować treści na stronie. Można zbudować stronę WWW, stronę mobilną (aplikacji NIE). Najpopularniejszy system CMS = WordPress.
Mały plik, zapisywany przez stronę internetową na komputerze użytkownika Internetu. Zjawisko kasowalności cookie – internauta, który codziennie kasuje cookie na swoim komputerze jest rozpoznawalny w okresie jednego miesiąca jako trzydziestu różnych unique users czyli cookie.
Analizowanie kliknięć myszką.
Bardzo ważny element strony/mailingu itp., wezwanie do działania. Oznacza każdy element, który został zaprojektowany aby zachęcić do natychmiastowej akcji (działania/sprzedaży).
Click to Open Rate (konwersja) stosunek liczby zrealizowanych celów mailingu (kup produkt) do wszystkich kliknięć w mailingu (czyli przejść na stronę lądowania).
Maskowanie – przedstawianie innych treści, struktury czy adresów URL robotom wyszukiwarki niż te, które widzi użytkownik odwiedzający stronę (np. Animacje flash i obrazki vs czysty tekst, przekierowania na strony, które mają inną niż sugerowana w linku treść – suplementy dla kulturystów zamiast przepisów kulturalnych) (Zob.: Black Hat SEO).
Strategiczne podejście do marketingu definiowane jako proces skupiający się na tworzeniu i dystrybucji wartościowych dla odbiorcy treści.
Fizyczna właściwość produktu.
zestaw czterech podstawowych kolorów farb drukarskich stosowanych powszechnie w druku wielobarwnym w poligrafii i metodach pokrewnych (atramenty, tonery i inne materiały barwiące w drukarkach, kserokopiarkach itp.) .
Customer Relationship Managment – system informatyczny, który automatyzuje i wspomaga procesy na styku klient-organizacja w zakresie pozyskania oraz utrzymania (obsługi) klienta, czyli system wspomagający pracy działów; sprzedaży, marketingu i programów lojalnościowych, po obsługę klienta i wsparcie techniczne.
To target grupa utworzona na bazie: bazy klienta czy grup marketingowych.
Technika sprzedaży mająca za zadanie zaproponować klientowi produkty komplementarne, które może dodatkowo dodać do koszyka.
Nazwa kampanii, która pomoże Ci zidentyfikować, o jaką konkretną akcję chodzi. Przy wielu kampaniach lub po dłuższym czasie, gdy pamięć już zawodzi jest to bardzo przydatna opcja.
Kluczowy przy testach. Tag, który identyfikuje na przykład konkretną kreację. Jest opcjonalny – nie musisz go wypełniać, w przeciwieństwie do innych (patrz: Source, Medium, Campaign, Term).
(ang. Cost-per-order) – model rozliczeń w Internecie oparty na opłacie zamówienia.

D

Tutaj: reklamy wyświetlane użytkownikom korzystającym z urządzeń PC.
Reklamy graficzne, które wyświetlane są użytkownikom w górnej, dolnej lub bocznej części serwisu, aplikacji, poczty e-mail. Potocznie nazywane są bannerami. Posiadają ustandaryzowane rozmiary. Mogą zawierać treść, logo, grafiki, Rich Media (np. wideo, dźwięk czy inne elementy zachęcające użytkowników do wchodzenia w interakcję i zapoznania się z przekazem).
Czas interakcji użytkownika z reklamą/kreacją.
Praktyka polegająca na wyświetlaniu reklamy w różnych porach dnia w zależności od komunikatu i grupy docelowej – dzielenie reklamy na kilka części dnia, w których obsługiwany jest inny rodzaj wiadomości z powodu różnych działań grup lub taktyki/strategii marketingowej.
Unikalna nazwa nadawana stronie internetowej – DNS (Domain Name System). Składa się z 2 części – głównej oraz z rozszerzenia. Nazwę główną często tworzy np. Nazwa firmy, organizacji, działalności firmy. Rozszerzenie – domena geograficzna lub globalna. Domeny geograficzne ustalane są odgórnie i oznaczają kraj, np. .pl, .ru, .de. Domena najwyższego poziomy określa domeny globalne, np. .com (commercial), .net (network), .biz (buisness), .info (informational), .name (personal), .pro (proffesional).
współczynnik dostarczalności – maile dostarczone do odbiorcy/maile wysłane do kampanii.
Proces, który wymaga potwierdzenia chęci otrzymywania wiadomości przez osobę dodaną do listy odbiorców. Potwierdzenie może odbywać się poprzez kliknięcie w link, który zostaje wysłany do odbiorcy wiadomości.
Dostarczalność e-maili w bazie – optymalny “zdrowy” poziom w bazie.
W ramach witryny lub z innych stron (Zob.: Black Hat SEO).
Technologia, która pozwala reklamodawcom uczestniczyć w akcji kupowania powierzchni reklamoej w Internecie w modelu RTB. Dzięki niej reklamodawca może korzystać z wielu platform adexchangeowych i SSP i kupować emisję reklam na całym świecie.
Platforma do zarządzania, ochrony i zbierania danych z różnych źródeł, w celu przetworzenia ich i udostępnienia dla platform zakupowych i sprzedażowych. Dane z platformy dostarczają, w czasie rzeczywistym, informacje o użytkownikach, dzięki czemu reklamodawcy mogą podejmować decyzję czy chcą emitować reklamę właśnie takiemu użytkownikowi.
Podmiot, który posiada dane o użytkownikach i dostarcza je w postaci nieprzetworzonej platformy DMP. Mogą to być dane nieulotne (np. Demograficzne), jak i ulotne, np. O sposobie poruszania się, wyszukiwanych frazach, szukanych produktach.
,,Unpublished post” czy też ,,post nieopublikowany” to post, który nie pojawił się na profilu marki, lecz został stworzony tylko na potrzeby reklamy i będzie widoczny tylko w aktualnościach wybranej przez nas grupy docelowej, okreslonej na przykład ze względu na wiek, zainteresowania czy płeć.
Nazwa nadawana użytkownikom bezpośrednio wchodzącym na serwis (po wpisaniu adresu www w przeglądarce)
Reklama dynamiczna w Google Ads/Adwords tworzona bez użycia słów kluczowych. Dynamiczne reklamy w wyszukiwarce działają w oparciu o treści zamieszczone na stronie internetowej. Google automatycznie analizuje słowa umieszczone w Twojej witrynie i wyświetla reklamę po wpisaniu trafnych zapytań odpowiadających zawartości Twojej witryny.
Skopiowanie treści – odnosi się do przypadków, w których fragmenty tekstu znajdują się w co najmniej dwóch różnych źródłach w sieci. Gdy ta sama treść zostaje umieszczona w wielu witrynach, może to powodować problemy z rankingiem jednej lub wszystkich witryn, ponieważ Google nie chce pokazywać wielu witryn w wynikach wyszukiwania, które zawierają dokładnie te same informacje. Ogólnie witryna, która zaindeksowała treść jako pierwsza, jest uważana za treść oryginalną i nie podlega karze.

E

Rodzaj działań marketingowych prowadzony z użyciem Internetu jako medium stanowiącego przekaz do budowania marki, działań wizerunkowych czy prosprzedażowych.
Forma marketingu bezpośredniego wykorzystująca pocztę elektroniczną jako narzędzie komunikacji.
Rodzaj handlu, prowadzony w Internecie. To proces zawierania transakcji handlowych za pomocą Internetu niezależnie od wykorzystywania narzędzi czy środków.
Model rozliczeń, koszt reklamy/ilość wyświetleń*1000 (wydawcy).
To jeden z popularnych formatów do zapisu danych wektorowych (plik otwarty). Mogą zawierać obrazy, tekst lub grafikę, dlatego możliwa jest ich konwersja do formatów graficznych, takich jak .png, poza tym także do .pdf – na przykład do drukowania.

F

Stały koszt emisji reklamy na serwisie w określonym czasie (np. 1,2,3… dni, tydzień itd.).
Momenty, w których wzrok pozostaje skupiony lub unieruchomiony przez kilkadziesiąt lub kilkaset milisekund. Parametr jest o tyle ważny, że zgodnie z wynikami badań naukowych, człowiek jest w stanie przetwarzać informację wzrokową z otoczenia tylko podczas fiksacji wzroku.
Projektowanie płaskie. Eliminacja takich elementów jak gradienty, cieniowanie, ograniczenie kolorystyczne, stosowanie prostych kształtów i fotografii.
Farmy linków, kupowanie/sprzedawanie linków, wymiana ,,link za link” itd. (Zob.: Black Hat SEO).
Im więcej osób obserwuje profil, tym jest on lepiej pozycjonowany w serwisie, dociera do większej liczby osób generując zasięg i wywołując inne interakcje.
Lęk przed pominięciem (syndrom pojawiający się u użytkowników mediów społecznościowych, lękających się, że przegapią coś istotnego i ominie ich to bezpowrotnie).
Charakteryzują się niższa samooceną w porównaniu do przeciętnych użytkowników Internetu. Skłonność do negatywnego myślenia o sobie jest związana z nieustannym porównywaniem się do innych ludzi – obcych i znajomych – oraz postrzeganiem własnego życia przez pryzmat życia innych osób. (Zob.: FOMO)

G

To system reklamowy płatnych linków, które wyświetlają się w wynikach wyszukiwania Google.pl, YouTube, lub na witrynach zrzeszonych w sieci Google Display Network. Google Ads to system aukcyjny – reklamodawca płaci za kliknięcie w reklamę stawkę o 1 grosz wyższą od kolejnej, niższej stawki zaproponowanej przez konkurenta na to samo słowo kluczowe.
To bezpłatna usługa Google, która pomaga monitorować pozycje witryny w wynikach wyszukiwania Google oraz dbać o nią i eliminować związane z nią problemy.
(GDN, sieć reklamowa Google) – skupia prawie 2 miliony itryyn internetowych, filmów i aplikacji mobilnych, umożliwia dotarcie do ok. 95% użytkowników Internetu w Polsce (reklama desktop i mobile; reklamy nie pojawiają się w wyszukiwarce).
Wyniki wyszukiwania wyświetlają się na górze strony, w zakładce grafika, zakupy. Podają ceny produktu np. Z porównywarek cenowych, jego cechy oraz link do miejsca, gdzie można kupić (do 18 pozycji).
Możliwość precyzyjnego zakupu nawet 1 odsłony reklamy. Transakcja zakupu reklamy odsłona po odsłonie umożliwia decydowanie o zakupie (lub nie) konkretnej odsłony w zależności od wiedzy o sobie, która ma ją zobaczyć. Dzięki niemy kierowanie reklam może być niezwykle precyzyjne, do poziomu pojedynczych osób.
Standardowy format grafiki internetowej wykorzystujący kompresję do przechowywania i wyświetlania obrazów. Pliki w tym formacie można za to zapisywać z przezroczystym tłem oraz jako animacje. Stosowane do tworzenia np. Ikon, jednokolorowych znaków, drobnych elementów graficznych np. W newsletterach.
Tworzone na podstawie behawioralnego podobieństwa do wybranego Cutom Audience i zawierać mogą maksymalnie 10% wszystkich użytkowników FB w danym kraju. Możliwe jest ustawienie harmonogramu dziennego lub godzinnego oraz ustawienie cappingu wyświetlania reklam.
Średnia wartość odsłon podczas sesji
Narzędzie, które umożliwia zarządzanie skryptami i kodami śledzenia, pozwalające badać zachowania użytkowników, co jest kluczowe w procesie optymalizacji strony oraz kampanii. Badanie zachowań pomaga podejmować istotne decyzje marketingowe dla naszej strony czy sklepu.
Usługa Google dla firm, za pomocą której możesz umieścić informacje o swojej firmie na mapach Google oraz w wyszukiwarce Google.
Usługa dla sklepów internetowych – dodając sklep do Centrum Sprzedawców Google możesz sprzedawać towary poprzez reklamy produktowe (PLA) wykorzystując do tego narzędzie Google Ads/Adwords).
W lipcu 2018 r. Google ogłosiło, że prędkość strony będzie stanowić czynnik rankingowy dla urządzeń mobilnych. Ta aktualizacja ma dotyczyć tylko najwolniejszych witryn mobilnych.

H

Home Page/Strona główna serwisu.
Udostępnianie przez dostawcę usług internetowych zasobów serwerowni. Z punktu widzenia dostawcy takich usług polega to głównie na dbaniu o stałe, poprawne działanie dysków i połączenie serwera z Internetem.
Jeden z protokołów stosowanych w sieci WWW. Protokół HTTP określa, w jaki sposób dane są formatowane i przesyłane oraz akie akcje powinny podjąć serwery lub wyszukiwarki w odpowiedzi na różne komendy [HTTPS – połączenie szyfrowane, np. podczas logowania na konto w banku].

(HyperText Markup Language) – zestaw kodów zwanych znacznikami znaczników w pliku tekstowym, które określają, jakie informacje są pobierane i jak są renderowane przez przeglądarkę. Przeglądarki otrzymują strony html z internetu i wykorzystują te informacje do wyświetlania tekstu, grafiki, linków i innych elementów, zgodnie z zamierzeniami twórcy witryny.

Wyrażenie poprzedzone symbolem #, będące formą znacznika umożliwiającego grupowanie wiadomości na platformach Facebook, Twitter, Instagram. Użytkownik ma możliwość wyszukiwania materiałów, w których zawarto dany hashtag (polskie znaki? To zależy + duże litery na początku każdego wyrazu).
(Hybrid Broadcast Broadband TV) – to standard telewizji hybrydowej łączący w sobie typową emisję sygnałów telewizyjnych wraz z multimedialnymi treściami dostarczanymi do telewizora przez szerokopasmowy internet (TVP, Polsat, TVN). Pozwala na dołączenie do kanału telewizyjnego interaktywnej aplikacji, która rozszerze funkcjonalność danego kanału (wyświetlanie zwiastunów (trailerów), głosowania).
Model budowania komunikacji na YouTube, treści na kanale mają robić efekt “wow”, być spektakularne, są rzadko umieszczane.
Model budowania komunikacji na YouTube, kanał skupia społeczność, a celem marki jest regularne dostarczenie ciekawych treści.
odel budowania komunikacji na YouTube, dostarczenie użytkownikom inspiracji, prostych rozwiązań, odpowiedzi na pytania.
Graficzna reprezentacja interakcji użytkowników z witryną. Heatmapping służy do śledzenia miejsca, w którym użytkownicy klikają stronę, sposobu przewijania i najechania kursorem myszy. Heatmap służy do gromadzenia danych o zachowaniach użytkowników, aby pomóc w optymalizacji internetowej.

I

Powierzchnia reklamowa dostępna na stronie wydawcy, np. portalu, sieci reklamowej.
Polega na dodawaniu wpisów do bazy danych wyszukiwarki. Każda strona zostaje dokładnie przeanalizowana pod kątek znajdujących się w niej treści.
Inaczej relacje – to zdjęcia lub filmy, które sa widoczne na profilu przez 24 godziny, potem znikają.
Działania marketingowe skierowane na osoby znane i wpływowe w obrębie grupy docelowej, które następnie poprzez predefiniowany przez nas komunikat czy kampanię oddziałują na tę grupę.
Format reklamy wideo, reklama wyświetla się np. W trakcie trwania filmu.
Format reklamy wideo, wyświetla się np. w bannerze (wideo Double billboard).
Format reklamy wideo, wyświetla się poza środowiskiem filmu, innego wideo np. w artykule.ormat reklamy wideo, wyświetla się poza środowiskiem filmu, innego wideo np. w artykule.

J

Standardowy format pliku grafiki internetowej wykorzystujący technikę kompresji w celu zmniejszenia rozmiarów plików graficznych (zdjęcia i wiele grafik w Internecie, można stosować w druku). Zapisując plik w formacie .jpg zawsze stracimy odrobinę na jakości.
Język programowania, najczęściej wykorzystywany przez strony www, aplikacje. Skrypty służą najczęściej do zapewnienia interakcji poprzez reagowanie na zdarzenia, walidacji danych wprowadzanych w formularzach lub tworzenia złożonych efektów wizualnych (interaktywne mapy, animacje grafiki 2D/3d, wyświetlanie video itd.).
Telewizja wysokiej rozdzielczości. Jest ogólnym określeniem sygnału telewizyjnego o rozdzielczości większej niż standardowa (PAL lub NTSC).
Wysokiej jakości standard rozdzielczości filmów cyfrowych (wideo) oraz grafiki komputerowej. Nazwa pochodzi od 4 tysięcy pikseli umieszczonych w pozycji horyzontalnej (czterokrotnie większa liczbą pikseli w porównaniu do powszechnie używanej rozdzielczości Full HD oraz dziewięciokrotnie większą od High-Definition).

K

Wykonanie przez internautę określonego działania zdefiniowanego przez reklamodawcę jako cel kampanii (kupno produktu, zapis na newsletter, wypełnienie formularza kontaktu itp.).
Key Performance Indicators – kluczowe wskaźniki efektywności. Dane, które pozwalają precyzyjnie określić, czy podjęte działania zbliżają do określonego celu.
,,Upychanie słów kluczowych” na stronie w nienaturalny sposób, w celu poprawienia pozycji witryny na konkretne wydarzenia (Zob.: Black Hat SEO).
Zjawisko polegające na tym, że kiedy już się czegoś nauczymy/doświadczymy, ciężko nam przypomnieć sobie, jak to jest, kiedy nie ma się tej wiedzy.
Sposób, w jaki cecha produktu jest przydatna klientowi, w czym mu pomaga.
To osoby, które w Internecie używają adblocka, a telewizji nie oglądają. W Polsce ich liczbę szacuje się na ok. 2 mln.
(z ang. QR Code czyli Quick Response Code) – to kody kreskowe pozwalające na zapisanie dużej ilości danych. Ilość danych możliwa do zapisania w jednym kodzie jest zmienna. W przypadku znaków alfanumerycznych wynosi ona 4296 znaków.

L

Strona docelowa, na którą trafia użytkownik po kliknięciu w reklamę. Celem jest konwersja – zbieranie leadów, sprzedaż produktu/usługi, zapis na newsletter itd. (patrz: konwersja)
Sieć linków łącząca podstrony witryny. Odnośniki poomagają hierarchizować informacje na stronie. Służą i użytkownikom, i wyszukiwarkom. Pierwszym ułatwiają odnajdowanie treści, drugim skanowanie i indeksowanie strony. Im wyżej znajduje się link w kodzie HTML strony, tym szybciej za nim podążą roboty.
Pozyskiwanie wysokiej jakości odnośników do naszej strony www z innych miejsc w sieci.
Długi ogon – strategia pozycjonowania bazująca na tzw. “długim ogonie”, czyli bardziej rozbudowanych frazach, mniej oczywistych, niż te najpopularniejsze w kategorii, które użytkownik może wpisać w okno wyszukiwarki. Są one zazwyczaj mniej konkurencyjne, ale wartościowe. Generowany ruch będzie z dużym prawdopodobieństwem charakteryzował się wysoką jakością.
Metoda polegająca na zadawaniu serii pytań, którymi drąży się dany temat. Ma za zadanie stopniowe dojście do sedna sprawy.
Będzie widoczny w opisie. To jedyny klikalny link na Instagramie, który przeniesie użytkownika na zewnątrz – do twojej strony. Możesz go zmieniać dowolną ilość razy.
Pozyskiwanie leadów.

M

To marketing wykonywany za pośrednictwem urządzenia mobilnego, np. telefonu komórkowego, tabletu.
Uczestnicy sami tworzą kategorię w oparciu o karty z contentem. (patrz: Sortowanie kart)
Uczestnicy podporządkowują karty z contentem do z góry ustalonych kategorii. (patrz: Sortowanie kart)
To metoda graficznej prezentacji danych dotyczących zachowania użytkowników na stronie internetowej. Przy wykorzystaniu różnych odcieni kolorów na screenine strony zaznaczane są obszary odwiedzane, klikane, widoczne przez internautów. Mapy cieplne są sposobem prezentacji informacji zebranych za pomocą takich badań jak: clicktracking i scrolltracking. (patrz: clicktracking, scrolltracking)
Język projektowania stron ogłoszony przez Google w 2014 roku. Wyróżnia je: prostota, minimalizm, powtarzalność, intuicyjność, trójwymiarowość elementów, żywe kolory, proste ikony, typografia (czcionka ROBOTO), YouTube, behance.com.
Jest to jednorazowa reklama, która dociera na skrzynkę odbiorców. Charakteryzuje się: dużą grafiką, małą ilością tekstu, przyciskiem CTA (patrz: CTA). Nie skupia się na budowaniu relacji, ale na sprzedaży.
Prowadzenie działań marketingowych z zastosowaniem specjalnego oprogramowania oraz narzędzi służących do usprawnienia procesów sprzedażowych. Ma na celu zwiększenie efektywności prowadzonych kampanii poprzez automatyczne gromadzenie i przetwarzanie informacji dotyczących potencjalnych konsumentów (tzw. leadów sprzedażowych). Na podstawie danych dotyczących zainteresować konsumenta, czynników demograficznych czy czynności podejmowanych na danej stronie internetowej/e-mailu, oprogramowanie do automatyzacji marketingu identyfikuje potencjalnych klientów, a następnie kieruje do nich odpowiedni, spersonalizowany przekaz marketingowy.

N

Posiada jeden stały wygląd szablonu, że zmieniającą się tylko treścią w kolejnych edycjach. Jest formą komunikacji regularnej. Jego celem jest informowanie o nowościach, zmianach, ofertach, czy aktualizwacjach w obrębie danej firmy lub tematu.
Linki są pozyskiwane poprzez umieszczanie ich na forach internetowych czy też przez Systemy Wymiany Linków. (Zob.: Black Hat SEO)
(Inbound Marketing) – tym terminem określa się każdą strategię marketingową polegającą nie na kupowaniu, a na wypracowaniu zainteresowania odbiorców.
Podmioty, które dostarczają oprogramowanie do realizacji kampanii reklamowych w Internecie, do zarządzania emisją i do serwowania reklam graficznych, tekstowych, do wysyłki mailingów, do pomiaru skuteczności kampanii reklamowych, do badania ruchu na stronach internetowych, itd.
Near Field Communication – krótko zasięgowy, wysokoczęstotliwościowy, radiowy standard komunikacji pozwalający na bezprzewodową wymianę danych na odległość do 20 centymetrów (np. Płatności, dane pomiędzy telefonami – kontakty, zdjęcia itp.).
Nieokreślona, nieustalona czy też niezdefiniowana. Wartość ta pojawia się w przypadku, gdy Analytics nie potrafi rozpoznać z jakiej kampanii przyszedł dany użytkownik lub jakie słowo kluczowe wpisał przychodząc na nasz serwis.
Dane niedostępne ze względu na ochronę prywatności użytkownika przez Google
Najbardziej oczekiwana akcja – to czynność, którą użytkownik powinien zrobić po wejściu na Twoją stronę internetową. Może to być wykonanie telefonu (umieść go wtedy w jak najłatwiejszy do znalezienia miejscu), wypełnienie formularza, zapisanie się na email. NOA może być utożsamiana z konwersją. (zob.: konwersja)

N

Posiada jeden stały wygląd szablonu, że zmieniającą się tylko treścią w kolejnych edycjach. Jest formą komunikacji regularnej. Jego celem jest informowanie o nowościach, zmianach, ofertach, czy aktualizwacjach w obrębie danej firmy lub tematu.
Linki są pozyskiwane poprzez umieszczanie ich na forach internetowych czy też przez Systemy Wymiany Linków. (Zob.: Black Hat SEO)
(Inbound Marketing) – tym terminem określa się każdą strategię marketingową polegającą nie na kupowaniu, a na wypracowaniu zainteresowania odbiorców.
Podmioty, które dostarczają oprogramowanie do realizacji kampanii reklamowych w Internecie, do zarządzania emisją i do serwowania reklam graficznych, tekstowych, do wysyłki mailingów, do pomiaru skuteczności kampanii reklamowych, do badania ruchu na stronach internetowych, itd.
Near Field Communication – krótko zasięgowy, wysokoczęstotliwościowy, radiowy standard komunikacji pozwalający na bezprzewodową wymianę danych na odległość do 20 centymetrów (np. Płatności, dane pomiędzy telefonami – kontakty, zdjęcia itp.).
Nieokreślona, nieustalona czy też niezdefiniowana. Wartość ta pojawia się w przypadku, gdy Analytics nie potrafi rozpoznać z jakiej kampanii przyszedł dany użytkownik lub jakie słowo kluczowe wpisał przychodząc na nasz serwis.
Dane niedostępne ze względu na ochronę prywatności użytkownika przez Google
Najbardziej oczekiwana akcja – to czynność, którą użytkownik powinien zrobić po wejściu na Twoją stronę internetową. Może to być wykonanie telefonu (umieść go wtedy w jak najłatwiejszy do znalezienia miejscu), wypełnienie formularza, zapisanie się na email. NOA może być utożsamiana z konwersją. (zob.: konwersja)
Przewijanie do góry